۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

 

نصب راه اندازی آزمایشی سامانه CATIدر فرودگاه شهید صدوقی یزد

 

نصب راه اندازی آزمایشی سامانه CATIدر فرودگاه شهید صدوقی یزد

.  

 

سامانه هواشناسیRVR فرودگاهی که همزمان با سفر دوم ریاست جمهوری به استان یزد مصوب گردید با اعتباری بیش از 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان هواشناسی کشور در فرودگاه شهید صدوقی یزد اجرا و آماده بهره برداری می باشد.

آقای برهانی مدیر کل هواشناسی استان یزد در مراسم تحویل موقت  و آزمایشی این سامانه بیان داشت، این سامانه یکی از مهم ترین و متداول ترین دستگاههای ناوبری شامل دو سنجنده سمت و سرعت باد به همراه دکل شکننده در دو سوی باند  و سنسور دید افقی LT31 در راستای باند می باشد که قادر به اندازه گیری دقیق پارامتر های جوی در مجاورت باند می باشد و هر گونه تغییر ناگهانی شرایط نامساعد جوی را به سرعت شناسایی و در کوتاه ترین زمان به خلبان اطلاع می دهد که نقش موثری در تضمین سلامت پرواز در شرایط نامساعد جوی دارد.

داده های حاصل از این سامانه که بر اساس استاندارد های سازمان جهانی هواپیمایی (ICAO)  اجرا شده، به طور همزمان در مرکز هواشناسی فرودگاهی و برج مراقبت پرواز قابل رویت بوده و در کنترل ترافیک هوایی بسیار حائز اهمیت است. 

با نصب و راه اندازی این سامانه و قرار گرفتن در کنار سیستم ILS فرودگاهی به خلبان امکان فرود با دید افقی تا 550 متر داده خواهد شد. با توجه به شرایط اقلیمی استان  که فراوانی وقوع طوفان های گرد و خاک و بعضاٌ تشکیل مه صبحگاهی در فصل زمستان باعث کاهش دید افقی و لغو شدن تعدادی از پروازها می شود، با نصب این سامانه بخش عمده ای از این مشکلات برطرف خواهد شد.

روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد

منبع خبر: