۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

 

کاهش ۵۰ درصدی بارش های پاییزی یزد نسبت به سال گذشته/فعالیت ۱۱ ایستگاه سینوپتیک در این استان

 

کاهش ۵۰ درصدی بارش های پاییزی یزد نسبت به سال گذشته/فعالیت ۱۱ ایستگاه سینوپتیک در این استان

.  
مدیرکل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه امسال بر خلاف پیش بینی های انجام شده تاکنون با کاهش بارش مواجه بودیم، علت را تداخل شاخص های ترکیبی عنوان کرد.

 «رضا برهانی» مدیر کل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدسخن در خصوص بارش های پاییزی و وضعیت جوّی استان یزد گفت: فصل پاییز استان یزد در سال جاری دارای دو شاخصه کاهش بارش و افزایش نسبی دمای هوا بود.

وی افزود در پاییز امسال استان تحت تاثیر چهار موج بارشی قرار گرفت، که اولین سامانه بارشی مربوط به اواخر مهر ماه امسال بود. این سامانه رطوبت خود را از دریای سرخ و جنوب کشور کسب کرد و میزان بارش‌هایی که از این سامانه توسط ایستگاه‌های هواشناسی استان ثبت شد کمتر از ۴ میلیمتر بود.

وی اولین سامانه جدی بارشی فصل پاییز که شاهد فعالیت آن بودیم را در نیمه آبان ماه اعلام کرد و افزود: به طور کلی تاریخ شروع بارش های پاییزی استان یزد معمولا از نیمه آبان است و امسال نیز شاهد تاثیر سامانه سرد با منبع رطوبتی از دریای سرخ و جنوب کشور بودیم که اولین دمای زیر صفر استان را به همراه بارش برف رقم زد.

برهانی گفت: متوسط بارش های این سامانه ۵ میلی متر بود اما در ایستگاه سخوید و همیجان بارش بالای ۲۰ میلیمتر ثبت شد. همچنین سومین سامانه پاییز امسال در پایان آبان ماه به شکل سامانه ترکیبی بود که از دریای سرخ و خلیج فارس و دریای مدیترانه تلفیق شد و میانگین بارش ۲ میلیمتر در سطح استان طی ۴۸ ساعت را به همراه داشت که در برخی مناطق تا ۱۰ میلی متر بارندگی را نیز به ارمغان آورد‌.

برهانی در ادامه به موج بارشی۲۲ تا ۲۴ آذر اشاره کرد و گفت: موج سرد همراه با کاهش نسبی دما را در نیمه دوم آذر ماه شاهد بودیم که بارش باران و برف را به همراه داشت و بیشترین بارش برف در ایستگاه بهاباد ثبت شد.

وی به میانگین بارش استان در پاییز امسال اشاره کرد و افزود: میزان بارش های پاییز تا کنون ۱۰ میلیمتر بوده در حال که در شرایط معمول باید ۲۰ میلیمتر باشد و این وضعیت نشانگر کاهش ۵۰ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته است.
مدیر کل هواشناسی استان یزد با اشاره‌ به بارش ها در سال زراعی جاری، گفت: در استان یزد به طور کلی در یک سال زراعی کامل ۸۶ میلیمتر انتظار بارش داریم که ۲۰ میلیمتر آن در فصل پاییز، ۴۱ میلیمتر در زمستان و ۲۴میلیمتر در بهار رخ می دهد ولی تا کنون فقط ۱۲ درصد از بارش‌های سال زراعی را دریافت کردیم در حالیکه تا پایان پاییز بایستی بیش از ۲۳ درصد بارش سال زراعی استان تامین می شد.

برهانی با بیان اینکه بیشترین بارش پاییز امسال در شهرستان بهاباد با ۲۱ میلیمتر بود و کمترین بارش در شهرستان اشکذر با کمتر از ۷ میلیمتر گزارش شده است، گفت: شهرستان بهاباد نسبت به سال گذشته افزایش بارش را نشان می دهد ضمن اینکه در سطح کشور بیش از ۴۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به شرایط معمول گزارش شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی امسال یعنی از ابتدای مهر ماه، دمای هوای استان نسبت به شرایط معمول ۲ درجه گرم‌تر شده و بیشترین افزایش دما مربوط به شهرستان یزد با ۳ درجه افزایش گزارش شده است.
برهانی افزایش دما در زمستان جاری را پیش بینی کرد و گفت: متاسفانه در پاییز امسال افزایش بارش پیش بینی شده محقق نشد که یکی از دلایل این امر تاثیر و تداخل اثرات شاخص های ترکیبی جو در عرض های میانی و پیچیدگی شرایط در این مناطق می باشد.

وی همچنین توضیحاتی را راجع به پیش‌بینی گذشته نسبت به افزایش بارش در پاییز و زمستان امسال ارائه کرد و افزود : پیش‌بینی هایی که قبل از شروع پاییز مبنی بر افزایش بارش‌ها در کشور اعلام شد بر اساس شاخص «النینو» بود که شاخصی ترکیبی است و به تنهایی اثرگذار بر مدل بارش‌ها نیست. وی گفت: ال نینو شاخص تاثیرگذار بر گردش کلی جو است ولی شاخص های دیگری هم وجود دارد که اثر ترکیبی ال نینو در جوّ را کاهش می دهد و هر اندازه از خط استوا فاصله می گیریم اثر شاخص ال نینو به تنهایی در وضعیت جوی کاهش می باید.

وی در تعریف شاخص ال نینو گفت:ال نینو شاخصی است که در اثر اختلاف دمای سطح آب اقیانوسی در نزدیکی مدار استوا اندازه گیری می شود و بر رژیم بارندگی ها موثر است ولی عوامل دیگری وجود دارد که بر عملکرد آن تاثیر می گذارد‌.

مدیرکل هواشناسی استان یزد در خصوص تجهیزات هواشناسی موجود در استان یزد گفت: ایستگاه های هواشناسی استان در سه رده فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: ایستگاه های سینوپتیک دارای استاندارد سازمان جهانی هواشناسی و منطبق با شبکه جهانی هواشناسی هستند که به طور بر خط، پارامترها را اندازه گیری و در شبکه جهانی قرار می دهد و هم اکنون ۱۱ ایستگاه سینوپتیک در یزد فعال است.

وی افزود: ۶۰ ایستگاه باران سنجی نیز در استان فعال است. برهانی تاکید کرد: به سمت خودکار سازی ایستگاه های هواشناسی استان پیش رفتیم و هم اکنون ۱۸ ایستگاه خودکار اقلیم شناسی فعال داریم که ۷ عدد از این ایستگاه ها درسال‌جاری تجهیز، ارتقا و یا ایجاد شده اند‌.
وی در ادامه، در پاسخ به تفاوت تجهیزات هواشناسی در استان های کشور، گفت: ایستگاه های هواشناسی موجود در هر استان متناسب با اقلیم همان استان است و ممکن است در برخی از استان ها به سبب شرایط اقلیمی متفاوت از جمله داشتن سواحل و یا مناطق کوهستانی و مرز ورودی سامانه های هواشناسی نیاز به تجهیزات متفاوتی نسبت به استان یزد باشد.

 

منبع خبر: