۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

 

افزایش 4 برابری بارش استان یزد دراردیبهشت ماه 1399

 

افزایش 4 برابری بارش استان یزد دراردیبهشت ماه 1399

.  

 

مدیر کل هواشناسی استان اعلام کرد براساس تحلیل وضعیت آب و هوایی اردیبهشت ماه استان یزد، مقدار بارش ها افزایش حدود 400 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت دوره آماری را نشان می دهد.

رضا برهانی افزود مقدار و توزیع زمانی مناسب بارش ها در اردیبهشت ماه سبب عبور استان از وضعیت خشکسالی و حاکم شدن شرایط تر سالی از دیدگاه هواشناسی شده است. بر  اساس تحلیل های انجام شده میانگین بارش اردیبهشت ماه در ایستگاه های سینوپتیک استان 18/9میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین دوره آماری بلندمدت(5/7میلیمتر)افزایش 397درصدی را نشان می‌دهد و این افزایش بارندگی در اکثر نقاط استان به ثبت رسیده است و بیشترین بارش در اردیبهشت ماه به ترتیب درشهرستان های هرات و ابرکوه به مقدار54/1 و 39/2 میلی متر و کمترین میزان بارش در شهرستانهای یزد و اردکان به ترتیب با مقادیر 3/0و 3/4میلیمتر رخ داده است.

این مقام مسئول در ادامه به پدیده وزش باد شدید در استان به عنوان یکی از پدیده های مهم رخ داده در این ماه اشاره نموده و بیان داشت وقوع طوفان درهفتم ادیبهشت ماه موجب ایجاد خسارت زیادی به زیرساخت ها شهری، تاسیسات برق،بخش کشاورزی خصوصا گلخانه ها و محصولات باغی از جمله درختان پسته و زرد آلوی استان گردید.رکورد بیشترین سرعت وزش باد122 کیلومتر برساعت در شهرستان ابرکوه ثبت شده و سرعت طوفان در شهرهای یزد و اردکان 97، بافق 76 و هرات 65کیلومتر بر ساعت  گزارش شده است.

وی در ادامه به شرایط مناسب دمایی فصل بهاراشاره نمودند که اینامر سبب شده استفاده از وسایل سرمایشی خصوصا کولر های آبی به تاخیر بیفتد. آقای برهانی بیشترین دمای ثبت شده شهر یزد را 34/5 درجه سانتی گراد و مربوط به روز 22 اردیبهشت ماه اعلام کرد و بیان داشت در خردادماه و در فصل تابستان با حاکم شدن کم فشار در بیشتر نقاط کشور از جمله استان یزد افزایش دما را شاهد خواهیم بود.

    روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد

منبع خبر: